söndag 17 december 2017

Fantastiska Thailand

På skärmen framför mig kunde jag se att planet nu var på väg ut över Kaspiska havet. Ännu var det många timmar kvar tills vi skulle landa i Phuket och jag roade mig med att summera hur många veckor av mitt liv jag faktiskt varit i Thailand. Efter en stunds räknande kunde jag konstatera att närmare ett år av mitt liv hade tillbringats i detta fantastiska land, som ligger mig så varmt om hjärtat.
I detta land har jag turistat och jag har arbetat. Jag har skrattat och jag har gråtit, jag har älskat och jag har sörjt. Från norr till söder och från öst till väst, jag har klättrat i bergen och dykt i haven, och jag bara älskar detta landet. Folket, klimatet, naturen, stränderna, maten och priserna. Allt är bara så enkelt men så bra i Thailand.

Någongång efter mitt 7:e besök sa jag att nu får det räcka, nu måste vi besöka andra platser.
Men nu sitter vi här igen, på väg, för mig blir det jubileum, 10:e besöket.
Att vi skulle åka i år var verkligen inte planerat eller självklart. Eftersom vi redan har en längre resa planerad i februari hade vi inga planer på att resa iväg nu.
Och det hela började nog mest som ett skämt då billiga restresor så påpassligt dök upp som reklam på diverse ställen i mobilen.
Det hade ju varit så bra i fjol i Khao Lak, men nej, vi kunde och skulle absolut inte åka i år. Man kan inte åka på 2 resor på en och samma vinter.
Eller kan man det? De senaste månaderna har inneburet mycket jobb för oss bägge två, vilket resulterar i att både flexsaldo och saldot på kontot ökar. För jobbar man mycket så hinner man inte göra av med några pengar.
Var vi kanske ändå värda en resa redan nu? Och hur länge skall man bara drömma och längta utan att göra verklighet av det?
Då den alltid oönskade besökaren cancer återigen knackat på dörren, denna gången hos vänner, tänker man mycket på hur sårbart livet är och hur fort allt vänder.
Vi har ju faktiskt inte en aning om vad som händer ens inom de närmsta månaderna.

Så vi bestämde att vi var värda en semester redan nu och lämnade därför ett snöigt Habo i fredags för att landa i ett soligt Phuket lördag morgon. Efter en timmars bussresa var vi sedan uppe i Khao Lak och checkade in på Mai Khao Lak resort. Trött och sliten som man är efter en längre flygresa och efter att precis landat i värmen möts vi i lobbyn av kalla juicer och en blöt iskall handduk att fräscha till sig med. Thailändarna vet precis vad vi turister behöver när vi anländer. Hotellet var detsamma som förra året, och det var tanken. Visserligen är det ett större hotell, men med ett perfekt och lugnt läge med lång strand med 10-15 mysiga restauranger på stranden inom 5 min promenad.
Den stora skillnaden från förra året var att rummen redan fanns klara fastän klockan bara var 9 på morgonen. Det var riktigt skönt.
Eftersom vi bokat en restresa så hade det inte varit så mycket olika rum kvar att välja på. Så i år bodde vi i byggnaden Adults Only som låg högst upp på området. Lite längre från stranden men med fin utsikt över området och havet utanför.
I Skybaren på 6:e våningen, där utsikten var ännu bättre, åt vi en frukost och njöt av att vara framme. 


Huvudet var inte i toppform, klockan var mitt i natten hemma i Sverige och vi hade inte sovit så mycket natten innan vi åkte.
Så några timmar mitt på dagen tillbringades i skuggan på stranden där vi slumrade gott mellan baden.
För att hålla igång och inte bli för slöa tog vi en promenad längs stranden på eftermiddagen. 


Vi gick förbi alla restaurangerna och på flera ställen kände de igen oss sedan förra året och vinka glatt och önskade oss välkomna tillbaka. Några nya restauranger hade dykt upp sedan sist bara en kort bit från hotellet. Via hängbroar över den lilla floden som rann ner från bergen och ut i havet kunde man smidigt ta sig dit.

Tröttheten kom över oss igen och vi kämpade för att hålla oss vakna ett tag till. Vi gick hem och tog en välbehövlig dusch och gick sedan ut för att äta en sen lunch. Eller kanske snarare en tidig middag. Ljuvliga smaker av thailändska rätter och en kall Singha på en restaurang med utsikt över havet är svårslaget och maten gav oss lite nya krafter.
Både barn och vuxna sökte vårt sällskap och den här lille killen var så fascinerad av Stefan och hans bollkonster.


Vid sjutiden var orken slut och vi gick och la oss. Sängarna och kuddar var precis så sköna som jag mindes dem.

Söndag morgon vaknar vi av klockan vid 7. Vi har sovit 12 timmar. Så skönt! Nu är vi med i matchen igen.
Efter en god frukostbuffé blev det stranden. Aktiviteter som beachvolleyboll och morgonträning hoppade vi över idag. Vi njöt av lugnet, värmen, sol och bad. 



En regnskur kom lagom till lunch och vi tog skydd inne på en restaurang.
Vi förvånades återigen över hur billigt allt är. Hemma hade vi hittat 1000 Bath från vår förra resa. Det motsvarar ca 250 sek och med dem hade vi betalt dricks till mannen som bar upp våra väskor, ätit middag med öl igår, tagit ännu en öl på en restaurang där de kände igen oss, köpt med vatten hem och nu ätit lunch och ändå fanns det pengar kvar. Även om de nu började tryta.

Här skall vi nog kunna trivas två veckor framöver. Förhoppningsvis överlever mannen en jul hemifrån, det blir hans första någonsin.
Lika vita som stranden är vi, men det jobbar vi på.



Vi är så glada och nöjda att vara tillbaka och avslutar med ”a jump of joy”.



/ Staafs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar