onsdag 5 juli 2017

På Hvar var vi!

På tisdagsmorgonen tog vi cyklarna in till byn Drvenik och sedan färjan över till ön Hvar. Överfarten tog inte mer än 30 min och det var väldigt fint att se vår kustremsa från havet med de majestätiska bergen bakom.

Färjan la till i den lilla byn Sucuraj som bestod av en liten hamn och flera mysiga restauranger.

Vi påbörjade vår cykeltur längs öns östsida. Vägen kantades av agaveväxter och pinjeträd och vi fortsatte sedan förbi den lilla fyren som nu hyrde ut rum.

Turen fortsatte på en liten grusväg som inte var helt lättcyklad alla gånger. Men vyerna var värda all möda.
Längs hela ön var det små badvikar med helt makalöst klart vatten.

Den största skillnaden mot vår strand vid campingen som består av små runda vita stenar, var att här var det klippor med sand utanför. Kilometer efter kilometer var vi helt själva med bara det underbara vattnet vid vår sida. Trots att vi sagt det flera gånger innan så bara fortsatte kommentarerna. - Vilket vatten!!! - Vilka vyer!!! - Titta!!!
Tyvärr gör bilderna inte vyerna rättvisa, de måste upplevas.

Efter ett tag på grusvägen kom vi fram till en camping. Vi cyklade ner och tittade
och den låg i en otroligt vacker lagun. Det tyckte nog alla de båtar som lagt till där också.

Lite för mycket folk för vår smak, men vi cyklade ändå runt och kollade. Inte en nordbo så långt ögat kunde nå. Mest var det ekipage från Slovakien och flera hade guldläge precis intill vattnet. Längst bort på campingen hade en större grupp slagit läger. Där stod ett riktigt vidunder till husbil. Förutom att husbilen i sig var gigantisk så hade den en husvagnstrailer med slide-outs bakom sig. Dessutom hade de installerat duschar, tagit med en stor sittgrupp i rotting och täckt hela utrymmet mellan dem med grön filtmatta. Jag har nog aldrig sett något liknande.
Vi tog ett dopp i den fina lagunen och lagom till vi klev upp så började en volleybollmatch vid campingens bortre ända. Det var den änden som tillhörde nudisterna. Att se ett tiotal nakna personer skuttandes i vattenbrynet i ett försök att spela volleyboll räckte för oss. Dags att dra vidare.

Och vidare innebar uppför, rejält brant uppför, och vi kämpade i värmen.

Det blev inga imponerande sträckor idag, ca 3 mil totalt, men med rejäl höjdskillnad.
Tillbaka till Sucuraj tog vi huvudvägen och till vår lycka var det nedför. Vi rullade genom ett vackert landskap med olivlundar och med vy ut över havet på bägge sidor om oss.

Tillbaka i byn stannade vi på en av restaurangerna för lunch. Vi delade på en skinkomelett och en grekisk sallad. Det var helt perfekt i värmen. Och varmt var det nu när vi inte längre hade fartvinden. Jag läste sedan om Sucuraj att det var Hvars varmaste och mest soligaste plats, med över 2700 soltimmar per år.
Vi cyklade sedan upp längs västsidan och stannade en stund för sol och bad i en vik innan vi återigen vände tillbaka till Sucuraj.
Varsin glass och dubbel macciato på ett litet café i skuggan var ett klockrent avslut på vår cykling på Hvar. Detta för 50 SEK!!!

Vi hade gärna utforskat ön mer, men till öns norra ände var det nästan 8 mil. Det tar vi inte i värmen på cykel. Kanske blir det ett stopp här med husbilen nästa år.

Vi tog sedan färjan tillbaka till fastlandet och njöt på kvällen av en fantastisk grillplanka på en av restaurangerna i vår by. 3 sorters kött, 2 sorters korv, cevapcici, grillade grönsaker, strips och aivar.

Idag började dagen med morgonlöpning men fortsatte sedan i lugnare tempo med ännu en stranddag. Ikväll är det dags att packa ihop och imorgon fortsätter färden söderut. Dubrovnik nästa!