måndag 5 december 2016

Tack svärmor och tack Volbeat!

Jag brukar ju vanligtvis beskriva mig själv som en strukturerad person som har koll på läget. I höst har jag konstaterat att så inte är fallet.

Redan i april när jag började planera höstens arbete så började jag och Stefan prata om en vecka till Kreta i september. När vi tog en sista minuten dit 2014 blev det en av de bästa semestrarna vi gjort.
Vi kollade på datum och hittade en lucka i min almanacka i slutet av september då jag kunde vara borta en vecka. Det skulle bli kanon, en förlängning på sommaren, en skön vecka. Vi började titta på hotell och vilken strand och lyckan var total.
Tills jag kommer på att svärmor fyller 70 år 1 oktober. Då kan vi ju inte åka. Eller?

Stefan ringer sin mamma för att kolla läget. Jo, hon har tänkt att fira sin födelsedag och nej, hon vill inte fira den på Kreta.
Jaha, vad gör vi då? Nästa gång jag kunde vara borta från jobbet var i slutet av oktober. Då kändes Kreta nästan lite kallt.
En kollega tipsade om Teneriffa och direktflyg från Jönköping. Jag har inte varit på Kanarieöarna sedan skolresan på gymnasiet 1992 och kanske var det nu dags att släppa mina fördomar mot Kanarieöarna och göra ett besök.
Så fick det bli! Teneriffa 22 oktober från Jönköping. Men det bokar vi till hösten.

Sommaren gick och augusti och med mörka kvällar kom istället. Dags att planera höstsemestern. Vi tittade noga igenom vart på Teneriffa vi ville bo, vilken strand låg bäst till och hade mysigast restauranger? Strukturerad som jag ju trodde mig vara så tog det sin lilla tid. Vi jämförde hotellens antal stjärnor med prisklass och läget och avstånd till strand och restauranger. Hittade topp tre och rangordnade dem tills vi hade enats om en favorit. Detta tog ju sin lilla tid och när vi väl var redo att trycka på boka knappen så höll jag på att gå under av hunger.
- Vi går och lagar mat före vi bokar, säger jag.
Så blir det och medan vi rör i kastruller och grytor gör jag en summering av oktober för Stefan.
- Först fyller din mamma 70, helgen därpå skall jag på konsert i Huskvarna, helgen därpå fyller jag, sedan har jag en riktig tuff jobbvecka, sedan skall vi på konsert till Stockholm och en vecka senare åker vi till Teneriffa.
Stefan tittade oförstående på mig och säger sedan.
- Men nu har vi väl ändå rört ihop det. Är det inte 22 oktober vi skall på konsert med Volbeat i Stockholm.
- Jo, säger jag glatt
- Men det går ju inte om vi skall åka till Teneriffa då.
- Men det är ju veckan efter, hävdar jag.
- Men det är ju 22:a oktober vi tittat på till Teneriffa hela tiden. Det vet du väl, säger Stefan.

Klart jag visste det, egentligen. Men hur kunde vi missat detta? 22:a oktober har ju hela tiden varit planen för Teneriffa. Att vi i somras bokat konsert i Stockholm samma datum hade jag inte haft en tanke på.
Tala om i-landsproblem, men vi kan ju inte vara på konsert i Stockholm lördag kväll och samma morgon flyga från Jönköping.
Och Volbeat-konsert i Stockholm med syrran med familj vill jag absolut inte missa.

Massa tankar, flyga från Göteborg några dagar senare, från Stockholm på söndagen? Jönköping veckan därpå mitt i höstlovet och betala massa pengar kändes inte som ett alternativ.
Vi åt vår mat, lite smått uppgivna men glada att vi aldrig hunnit boka.

Nästa gång jag kunde vara bort från jobbet var i början av december och då tyckte vi en vecka vecka Teneriffa var lite väl dyrt.
Det är då Stefan kläcker idén om att åka till Thailand.
- Inte för en vecka, säger jag bestämt.
- Nej men för två, säger Stefan.
- Fast då pratar vi ju helt andra pengar.

Så gjorde vi en koll och till vår stora förvåning hittade vi flera resor till Thailand med sänkt pris. En 2 veckors på ett 4,5-stjärnigt hotell i Khao Lak kostade bara lite drygt 4000:- mer än en vecka Teneriffa.
Hur är det möjligt?!? Det tjänar vi ju nästan in på maten i Thailand.

Efter att noga kontrollerat födelsedagar, konserter, andra event, jobbkalendrar flera gånger om vågade vi oss på en bokning.
Dock med viss oro för vad vi nu missat. Min bra koll på läget litade jag inte längre på.
Kändes helt galet, jag som trodde av jag var klar med Thailand. Men vi kunde inte motstå detta. Visserligen ett stort hotell, men med fantastiskt läge på den fina stranden dit vi åkt så många gånger vid vårt förra besök i Khao Lak. Recensioner lovade många strandrestauranger, vilket jag saknat när vi bodde inne i Khao Lak.

2 dec var det dags för avresa och med facit i hand så blev ju det här optimalt. En resa till Kreta i september hade inte känts nödvändigt med tanke på hur fint väder det var hemma i Sverige då. Så tack svärmor för att du ville ha fest då och inte ge dig ut på resa.
Och visst en resa i oktober hade varit skönt, men den var definitivt mer behövd nu i december när mörkret och kylan kommer. Hösten har inneburit mycket jobb för oss båda. Långa dagar och för Stefan även många, så nu var det så skönt att få njuta av lite ledighet. Så tack Volbeat för att ni bokade in en konsert i Stokholm i oktober.

Vi landade i Phuket tidigt lördag morgon och åkte sedan transferbussen upp till Khao Lak. Några fyllbultar på 50+ vi sett och hört på planet skulle givetvis med vår buss. Övriga passagerare var dödströtta då vi varit vakna över ett dygn, men de tjötade konstant den 1,5 timmar långa resan till Khoa Lak. Trots detta så somnade vi gott och vaknade inte till förrrän vägen börja svänga i Khoa Laks utkant. Här kände vi igen oss. Här kämpade vi med ett par längre löppass när vi var här för snart två år sedan.

Vi passerade nu Khao Lak och fortsatte till Mai Khao Lak Resort 1,5 mil norr om själva byn. Tyvärr var varken väderprognosen vi spanat in hemifrån eller det verkliga vädret på plats något vidare. Det ösregnade stundtals och var helt mulet.
Fick frukost när vi kom fram men satt inomhus då regnet fortfarande vräkte ner. Värmen var det dock inget fel på.

Rummen var inte klara, så vi ägnade väntan åt att inspektera omgivningarna. På stranden fanns flera mysiga restauranger med bord och stolar i sanden. Perfekt! Det var ju detta vi saknat sist.
Vackra omgivningar på hotellområde och eftersom regnet nu upphört la vi oss på några solsängar vid poolen och slumrade en stund.



Fick våra rum och till vår stora förvåning fick vi rum i den nya delen. När vi bokade kunde man gjort tillägg för detta, men det valde vi bort. Nu hamnade vi där ändå. Stor lägenhet med gigantiskt badrum, ett vardagsrum, sovrum med en 210 cm bred säng.


Jämförde vår balkong med de andras och insåg att vår balkong var dubbelt så stor som de andras. Vilken lyx.
Nedanför låg en lång pool som löpte genom hela det nybyggda området.



Packade upp och förvaringsmöjligheter fanns det gott om. Hotellet var utan tvekan över våra förväntningar. En strandkasse med strandmadrasser och badlakan fanns också packad. Perfekt! Vi som trodde vi skulle behöva köpa strandmadrasser och sedan bära allt för hand som vanligt.

Tog en lång simtur i den långa bassängen för att piggna till lite. Gick ut och åt på en av de mysiga restaurangerna vid vattnet. Jättegod mat och bra service.
Började bli ordentligt trötta. Förutom lite slumrande på bussen och vid poolen hade vi varit vakna 1,5 dygn.
Vid 7 på kvällen orkade vi inte mer utan gick och la oss.

Vaknade pigga och utvilade klockan 7 morgonen därpå. 12 timmars sömn men nu kände vi oss pigga och i fas med nya tiden.
Åt frukost i matsalen i den nya delen. Regnade så det blev tyvärr inomhus idag med. Men himmeln började ljusna lite så vi gav oss ut på 1,5 timmars lång strandpromenad. Så skönt och himmeln ljusnade allt eftersom. Stundtals kunde man skymta solen genom molnen.

Gick hem och smorde in oss och begav oss till stranden. Varmt var det även om inte solen sken. Några droppar regn kom emellanåt men inte värre än att vi kunde ligga kvar.
Kring lunch kom en ordentligare skur och vi passade då på att köra lite intervallträning på stranden. Korta löpsträckor som inkluderade ett 4 meter långt vattenhinder kombinerades med lite utfall, knäböj och armhävningar. Sist vi var i Thailand körde vi mycket sådan träning. Riktigt jobbigt barfota i sanden men tar inte så lång tid. Har längtat efter den här typen var träning sedan sist.

På eftermiddagen lättade molnen lite, och även om det inte var blå himmel så kunde vi njuta av en skön eftermiddag på stranden. Vågornas brus, värmen, en god bok och en kall Singha.



På kvällen var det uppehåll och vi njöt av en god massaman curry på en av restaurangerna på stranden. Enkla stolar och bord i sanden, det blir inte mycket bättre än så.


Känns hittills som vi hamnat på ett kanonställe. Jag var först lite skeptisk till ett så stort hotell, men man ser sällan mycket folk. Rummet var över förväntan och läget på stranden och alla restaurangerna var precis vad vi ville ha. Inga strandförsäljare eller hysteriska säljare som skall ha in oss i affärer. Vill man ha shopping får man åka in till Khao Lak. 2 små enkla butiker finns här.
Om vi skall klaga på något så är det väl vädret. Men vem kan styra över det.

Idag måndag har vi haft ett par skurar av både det ena och det andra. Eftersom det inte regnade för stunden satte vi oss ute på frukosten. Döm om min förvåning när jag skall salta min omelett och hela locket lossnar på saltkaret. Ett tjockt lager salt la sig på omeletten. Strax därpå öppnar sig himmeln och den översaltade omeletten fick sig nu en regnskur istället.

Dagen har sedan tillbringats på stranden. Att vi solat är väl fel ord. Vi vi har läst och slumrat och njutit av varma bad. Stundtals har vi känt solens värme stråla genom molntäcket.
En skön massage blev det också på ett av de många massage-ställena på stranden. För en billig peng njöt jag av en timmes massage. I mitt ena öra hörde jag vågornas brus, i mitt andra alla djungels ljud från fåglar, insekter och gud vet vad. Men så avslappnande det var. Hör behövs ingen spa-musik

Så trots att inte solen är med oss så njuter vi. Idag har det faktiskt inte regnat sedan frukost. :-)

Hälsningar från Staafs i Khao Lak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar