torsdag 8 december 2016

Plötsligt händer det

Vädret stabiliserade sig sakta men säkert och regnskurarna avtog. Men stora tunga moln och mulet väder vilade fortfarande över Khao Lak. Men på tisdagen skingrades molnen något för en kort stund och för första gången såg vi bitar av blå himmel. Något litet moln befanns sig alltid framför solen, men det blev en helt annan hetta.
På eftermiddagen passade vi på att njuta av en eftermiddagsöl på stranden. Några enkla stolar i sanden och sedan en liten mobil bar/supermarket där du kan köpa lite öl, Cola och snacks.

Så länge det inte regnade så var vi nöjda. Och solen tar här nere även när det är mulet. Solskyddsfaktor 30 och man blir röd trots att inte sett skymten av solen på en hel dag.
Medan vi väntat på bättre väder så har vi löptränat, deltagit i den dagliga volleybollen på stranden klockan 10, badat, legat på stranden och njutit av en god bok, ätit god mat och druckit kalla öl längs stranden.
När man sitter där på stranden och äter på kvällen så minns man så väl varför vi fortsätter att åka hit gång på gång. Thailändarna är så vänliga och måna om turisterna, maten god och billig och de varma kvällarna är helt fantastiska.

På onsdagen hyrde vi en moppe och drog in till Khao Lak och åt lunch på ett av de ställets vi ofta åt på då vi var här för snart två år sedan. Vi kände båda hur vi inte alls saknade hetsen och gatorna där. Vi bodde så mycket bättre nu.
Vi besökte sedan marknaden som hålls i Khao Laks utkant 3 ggr i veckan. Mycket lika saker i alla stånden och för det shoppingsugne hade säkert flera fynd kunnat göras, men vi strövade mest runt och tittade på myllret av folk och all verksamhet som försiggick. Vårt mål var nya flip-flops och där lyckades vi iallafall pruta ner 3 par till rimligt pris.

Bortre ändan av marknaden bestod av livsmedel. Allt från grönsaker och frukt till kött och fisk. Gula majskycklingar blandades med squid och räkor, köttbitar och inälvsmat. Här fanns allt!

På vägen tillbaka vek vi av in mot vattenfallet. Stefan hade sprungit där på morgonen idag, så vi återvände dit för att återigen inse att inga vattenfall här kommer kunna slå de vi sett i Kroatien.
Vi åkte förbi skogar med gummiträd. För ovanlighetens skull var de små skålarna på träden överfyllda med gummi. Stora vita lite knöliga bollar stack upp här och var. Det såg nästan ut som gigantiska popcorn poppats här och var i skogen.

Onsdag middag blev en fnittrig och glad tillställning. På lördagen när vi kom ner träffade Stefan på en kille, Jonas, han kände från Intersport i Linköping. Han var här med sin familj och sin pappa med respektive. Vi har sedan stött Jonas med familj här ett flertal gånger, sådana härliga och glada människor.
När Stefan och jag nu hade satt oss på Shark restaurant kom Jonas m.fl. och anslöt. Det blev långbord och en väldigt trevlig middag. En och annan öl slank ner och när ägaren trodde att Jonas fru Aida var J.Lo blev det fnittrigt värre. Trots att Aida hävdade att så inte var fallet så verkade ägaren har svårt att tro henne. Och likheten finns där, utan tvekan.

Plötsligt händer det! Torsdag morgon vaknar vi av att solen skiner. Små envisa stålar letar sig igenom glipan i gardinen och lyser mig i ögonen. Efter en snabb frukost skyndar vi oss ner till receptionen och hyr moppen igen för att sedan styra kosan norr ut. Dagens mål är ön Koh Koh Khao där vi var 2 gånger förra gången vi var här. En riktigt paradisö. Om vi tycker det är lugnt på stranden här, är det inget mot vad det är där.
Efter en dryg mil på moppe anlände vi till byn Bang Muang och en longtailbåt med en gammal lastbilsmotor tog både oss och vår moppe över sundet för en billig peng.

Sedan var det bara 5 min kvar till vårt paradis Sun Beach. Som vi längtat att få återvända hit.

Till en början var vi helt ensamma, något par passerade på stranden medan vi solade och badade. Någon mer moppe rullade ner och vi var som mest 3 familjer som var på stranden.

Vi njöt av att äntligen fått fint väder och det blev många bad och mycket skugga.
Åt en helt fantastiskt lunch på den lilla restaurangen. Den gamle pappan var kypare medan sonen både skötte köket och baren. Och det med bravur. Bland det godaste vi ätit i Thailand. Deras chicken sweet & sour var helt gudomlig.

Framåt eftermiddagen rullade vi tillbaka mot Khao Lak och njöt av några kalla Singha Beer i skuggan på stranden nedanför hotellet.

Livet är fantastiskt här nere. Man glömmer tid och rum och att man har ett liv där hemma. Och ett jobb.
Men dit är det långt än, så vi fortsätter att njuta!